Konkursy ekologiczne
Siedem konkursów dla dzieci w 2023 roku
Szczególnym elementem projektu jest jego część skierowana do dzieci i młodzieży. Jest to bardzo ważna grupa odbiorców. Ogromne znaczenie ma wpajanie od najmłodszych lat młodym ludziom szacunek dla przyrody, nauka o zagrożeniach na jakie jest ona narażona oraz jak można przeciwdziałać ich skutkom. To właśnie obecne młode pokolenie będzie kształtowało przyszłość i decydowało, w jakim kierunku podąży rozwój technologii oraz jakie miejsce i rangę będzie zajmowała w nim przyroda.
Konkursy edukacyjne są formą, która nie tylko zaangażuje dzieci i młodzież do udziału w projekcie ale również przez konieczność realizacji prac w określonej tematyce skłoni do zapoznania się z problematyką zmian klimatu, ich wpływem na przyrodę i człowieka oraz zanieczyszczeniami środowiska. Dedykowane są one dla uczniów wszystkich szkół podstawowych, których organem prowadzącym jest Gmina Czechowice-Dziedzice realizująca projekt pn. “Z zapałem przeciw zmianom klimatu- zielono-niebieska infrastruktura w Gminie Czechowice-Dziedzice” i mają na celu podniesienie poziomu ich wiedzy na temat zmian klimatu i ich skutków. Przewidziano organizację siedmiu odsłon konkursu edukacyjnego. Tak jak zostało wspomniane, każda odsłona porusza inną tematykę.
Tematyka konkursów
Projekt przewiduje przeprowadzenie konkursów o następującej tematyce (wytłuszczono konkursy, które zostały już ogłoszone):
- zagrożenia związane ze zmianami klimatu,
- znaczenie zasobów wodnych – niebieska infrastruktura,
- znaczenie zieleni – zielona infrastruktura,
- znaczenie bioróżnorodności,
- ochrona powietrza,
- oszczędzanie zasobów,
- alternatywne środki transportu.
Konkursy ogłaszane i rozstrzygane są w 2023 roku w trzech blokach – wiosennym, letnim i jesiennym.
Konkursy wiosenne
Wiosenny blok konkursowy rozstrzygany będzie w kwietniu, a ogłoszenie wyników i wręczenie nagród uświetni Dzień Ziemi, największe międzynarodowe święto ekologiczne. To właśnie głównym celem tego święta jest przybliżenie społeczeństwu problemów związanych ze współczesną ekologią, upowszechnianie czystych technologii, szeroko pojęta edukacja w zakresie ochrony środowiska i propagowanie idei zrównoważonego rozwoju. Jest to również doskonała okazja do przedstawienia szerokiej liczbie odbiorców zagrożeń naszej planety, do których z pewnością należy zaliczyć zmiany klimatyczne. Będzie to zatem doskonała okazja, aby podsumować pierwszy blok konkursów edukacyjnych w ramach naszego klimatycznego, zielono-niebieskiego projektu.
Konkursy ogłoszono 31 stycznia, a termin zgłoszeń i dostarczania prac upływa 20 marca. W dniach 1-2 lutego pracownicy Centrum Edukacji Ekologicznej zawitali do wszystkich naszych gminnych szkół podstawowych i zapraszali społeczności szkolne do udziału w konkursach, przekazując stosowne dokumenty zgłoszeniowe i przybliżając zasady konkursów. Dla tych, którzy wykażą się najciekawszymi pracami, okażą się najbardziej kreatywni i przekażą innym swoją pracą największą dawkę inspiracji skłaniającą do zainteresowania się tematem zmian klimatycznych, przewidziano atrakcyjne nagrody. Liczy się przede wszystkim pomysł, zainteresowania tematem i szeroko pojęte walory edukacyjno-artystyczne. Zwycięzców wyłoni oceniająca prace specjalna komisja konkursowa.
Trzy pierwsze projektowe konkursy skierowane do wszystkich grup wiekowych w szkołach podstawowych o tematyce znaczenia bioróżnorodności (konkurs nr 1, dla klas IV-VI szkół podstawowych, w ramach niego należy zgłaszać prace w formie wiersza lub opowiadania), alternatywnych środków transportu (konkurs nr 2, dla klas VI/VII-VIII, prace w formie plakatu) oraz ochrony powietrza (konkurs nr 3, dla klas I-III, prace plastyczne). Uczestników konkursów – reprezentantów szkół – zgłaszają dyrektorzy czechowickich, gminnych placówek. Szczegóły – w regulaminach, które zostały przekazane zaproszonym do konkursów szkołom.
JZ i PM, CEE/UM
Ogłoszone konkursy
Zgłaszanie prac do 20.03.2023 r.
Konkurs nr 1
Tematyka:
Znaczenie bioróżnorodności
Tytuł:
„Kto z kim współpracuje – czyli zależności międzygatunkowe wśród zwierząt”
Forma prac:
Wiersz lub opowiadanie na temat zależności międzygatunkowych występujących wśród rodzimych gatunków zwierząt
Termin zgłaszania prac:
20 marca 2023 r.
Uczestnicy:
Uczniowie szkół, dla których organem prowadzącym jest Gmina Czechowice-Dziedzice, zgłoszeni przez szkołę
Kategoria wiekowa:
Klasy IV-VI
Konkurs nr 2
Tematyka:
Alternatywne środki transportu
Tytuł:
„A gdyby tak, samochód zamienić na… czyli alternatywne środki transportu”
Forma prac:
Plakat (opracowanie graficzne i hasło), przedstawiający przewagę alternatywnych środków transportu, technika dowolna
Termin zgłaszania prac:
20 marca 2023 r.
Uczestnicy:
Uczniowie szkół, dla których organem prowadzącym jest Gmina Czechowice-Dziedzice, zgłoszeni przez szkołę
Kategoria wiekowa:
Klasy VI*/VII-VIII
*) konkurs przeznaczony jest dla uczniów klas VII-VIII, wyjątek stanowią szkoły, w których klasy VII i VIII w bieżącym roku szkolnym nie są prowadzone – w takim przypadku dopuszcza się do udziału w konkursie uczniów klas VI lub innej najwyższej rocznikowo kategorii klas, które w bieżącym roku szkolnym w danej szkole są prowadzone
Konkurs nr 3
Tematyka:
Ochrona powietrza
Tytuł:
„Oddychamy tym co mamy – czyli zanieczyszczenia i ochrona powietrza”
Forma prac:
Praca plastyczna poruszająca temat głównych zanieczyszczeń powietrza i jego ochrony, technika dowolna
Termin zgłaszania prac:
20 marca 2023 r.
Uczestnicy:
Uczniowie szkół, dla których organem prowadzącym jest Gmina Czechowice-Dziedzice, zgłoszeni przez szkołę
Kategoria wiekowa:
Klasy I-III
Pozostało
Dzień(s)
:
Godzina(y)
:
Minut(y)
:
Sekund(y)